Maak van de wereld jouw speeltuin! Bootcampoefeningen die je zelf kunt doen.

De mogelijkheden om buiten te trainen zijn eindeloos. Je kunt naar buiten wanneer het jou uitkomt en je hoeft geen rekening te houden met openingstijden van een sportschool of groepslestijden. Door lekker in de frisse lucht buiten te sporten verbruik je ook nog eens meer calorieën en door de zon op je huid maakt je lichaam vitamine D aan.

Door het slim gebruik maken van materialen die je onderweg tegenkomt, maak je je training zo intensief als je zelf wilt.

Begin je training met een warming up door rustig te gaan hardlopen (rustig betekent dat je nog kunt blijven praten tijdens het lopen). Shuffle een aantal keer van links naar rechts, loop rechtuit en trek je hakken naar je billen, en vervolgens ga je een stukje knieheffen. Dan doe je squats en lunges om je benen verder op te warmen en draai je je schouders los.

Als je goed bent opgewarmd (ongeveer 5-10 minuten) begin je met je training.

Je kunt denken aan push ups, mountainclimbers, of bijvoorbeeld scharen op een stoeprand. Bankjes kun je gebruiken voor bijvoorbeeld dips, step ups of (als je durft :-)) box jumps. Stoeprandjes zijn ideaal om te scharen of om te beginnen met boxjumps.

Aan een hekje kun je je optrekken. Ga eronder liggen en trek jezelf omhoog (borst op). Kom je een klimrek tegen? Klim een aantal x omhoog en naar beneden, of als je eraan kunt hangen, hou je goed vast en til je knieën omhoog en laat weer rustig zakken, super voor je buikspieren 🙂

Bij een recht stuk weg met lantaarnpalen, kun je een stukje interval training doen. Loop naar de eerste lantaarnpaal, voer je tempo op tot de tweede, ren nog wat harder naar de derde en ga voluit naar de vierde. Laat je hartslag weer wat zakken en herhaal dit nog 3x. Een andere variant is de suicide run. Je rent naar de eerste paal en weer terug, vervolgens naar de tweede paal en weer terug en naar de derde en weer terug.

Mogelijkheden genoeg om jezelf uit te dagen. Zorg wel altijd dat je veilig traint, zijn de materialen stevig genoeg? En let goed op je techniek, want daar valt of staat je training mee. Bouw het rustig op, begin niet met de meest uitdagende oefeningen. Je spieren en gewrichten moeten eerst wennen en sterker worden voordat je uitdagendere oefeningen gaat doen.

Liever trainen onder professionele begeleiding? Stuur me dan een pb of mail naar simone@puurlijf.nl