Door met een voedzaam ontbijt te starten begin je de dag gelijk goed. Na een nacht slapen moet je lichaam weer op gang komen. Door te ontbijten krijgt je stofwisseling een boost en geef je je lichaam de energie die het nodig heeft om de dag te beginnen. Door te kiezen voor producten die je lijf voeden (en niet alleen vullen), heb je bovendien de rest van de dag minder snoepneigingen.

 

Ik hou zelf erg van havermout. Dit bevat langzame koolhydraten die gelijkmatig energie leveren en eiwitten die een verzadigd gevoel geven. Mijn ontbijt bestaat dan ook regelmatig uit iets met havermout. Er zijn talloze mogelijkheden met havermout en afhankelijk van hoe mijn dag eruit ziet en hoeveel tijd ik ’s morgens heb kies is wat op die dag het beste past.

 

Als ik weinig tijd heb kies ik vaak voor Overnight Oats. Dit is een makkelijk recept dat je de avond van tevoren al klaar zet in de koelkast. Geen ontbijtstress dus in de ochtend, je zet het zo uit de koelkast op tafel. En moet je nog naar je werk, kun je het ook makkelijk meenemen.

 

Wat heb je nodig?

150 ml Griekse yoghurt (ik gebruik volle yoghurt, maar je kunt ook de 0% gebruiken)

100-150 ml (plantaardige) melk (bijvoorbeeld rijstmelk, amandelmelk of kokosmelk)

50 gram havermout

Een beetje honing of ahornsiroop naar smaak (optie)

Eventueel een eetlepel chiazaad (dit maakt het resultaat wat puddingachtig)

Een 1/2 cup diepvriesfruit (frambozen, blauwe bessen of gemixt, mango (erg lekker met kokosmelk) of aardbeien).

 

Meng alle ingrediënten (behalve het fruit) de avond van tevoren door elkaar. Roer het fruit hier voorzichtig doorheen en zet het in een bakje of beker in de koelkast. De volgende ochtend zijn je Overnight Oats ready to go.

 

Eet smakelijk!!